Doelstelling
Stichting Petje af zet zich in voor kinderen in (sociale) achterstandsituaties. Onze kinderen (10 t/m 14 jaar) komen uit buurten waar zorgen over bestaan. Bij Petje af zijn wij er allemaal van overtuigd; de plek waar een wieg heeft gestaan mag nooit de kansen in de toekomst bepalen. Te veel kinderen groeien in Nederland op met de gedachten; ?ik hoor er niet bij? en ?ik weet niet wat ik kan?. Stichting Petje af reikt een multitool aan om het talent van deze kinderen te ontwikkelen, het zelfvertrouwen en hun wereld te vergroten. Petje af schept de voorwaarden en de meest ideale omstandigheden om te bouwen aan de jonge talenten van vandaag en toekomstdromen van morgen.
Onze formule (ver)kent talent, ontwikkelt basisvaardigheden, beperkt schooluitval, opent deuren, creëert nieuwe ontmoetingen en inspireert (jonge) mensen.
Activiteiten
Petje af werkt met een beproefde, praktijkgerichte methode gericht op de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voorgezet onderwijs. Een Petje af-jaar wordt opgebouwd uit 28 dinsdagmiddagen verdeeld over zeven blokken van vier weken. Per blok komt een verschillend beroep aan bod. Centraal hierin staan praktijkervaring en de ontmoeting tussen/met onze gastdocenten. De Petje af methode stimuleert de talentontwikkeling van onze kinderen. De kinderen komen in aanraking met nieuwe ervaringen, verfrissende ideeën en inspirerende rolmodellen. Daarnaast doen we activiteiten die aan kunst, cultuur en gezond gedrag gerelateerd zijn. Geen schoolboeken voor ons dus. Petje af opent deuren die voor veel kinderen anders gesloten blijven. De vrijwillige gastdocenten hebben bewezen interessante leerervaringen voor de kinderen tot stand kunnen brengen. Andersom raken de gastdocenten tijdens het werken bekend met het talent en doorzettingsvermogen van onze kinderen.1